Thursday, November 29, 2012

ΝΕΑ ΛΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ


Μια πραγματική

ΝΕΑ ΛΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

          που ενισχύει τον Έλληνα παραγωγό
          κατεβάζει τις τιμές του καταναλωτή
          και αποθαρρύνει τις εισαγωγές
          εξαφανίζοντας τους μεσάζοντες

  
Η σημερινή κατάσταση


-  Ιστορία: Ο θεσμός ξεκινά το 1932. Το έτος 1967 λειτουργούσαν 67 λαϊκές αγορές εβδομαδιαία, το 1974 λειτουργούσαν 82, το 1995, το 1995 λειτουργούσαν 167 ενώ το 2004 λειτουργούν 180 λαϊκές αγορές εβδομαδιαία
-  Γεωγραφία - Εγκαταστάσεις: Σε όλες τις βασικές πόλεις της Ελλάδος οι λαϊκές αγορές στήνονται  σε δρόμους σε κάθε γειτονιά μια φορά την εβδομάδα με κυλιόμενο πρόγραμμα.
Προϊόντα - Προέλευση - Ποιότητα - Έλεγχος
Δυστυχώς δεν υπάρχει κανένας πραγματικός έλεγχος στα προϊόντα η στους πωλητές στις λαϊκές, πέραν ότι του τυπικά έχουν προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στον ΟΛΑΑΠ. Δηλαδή αφού κάποιος τυπικά πληροί τις προδιαγραφές είναι μετά ελεύθερος να εμπορευτεί όσο θέλει και από που θέλει χωρίς να υπάρχει κανένας έλεγχος των ποσοτήτων που διακινεί η της προέλευσης των προϊόντων.
Πωλητές ή μεσάζοντες;
            Έρευνες δείχνουν ότι οι τιμές στο χωράφι είναι μακράν μικρότερες από τις τιμές στον πάγκο της λαϊκής! γιατί? Αφού υποτίθεται είναι ο παραγωγός που πουλάει και στις δύο περιπτώσεις. Μια εξήγησή είναι ότι μάλλον ο πωλητής της σημερινής “λαϊκής” είναι μάλλον περισσότερο “έμπορος” παρά παράγωγός. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους αλλά κατά κύριο λόγο του ότι  :
            Για την έκδοση άδειας απαιτούνται 14 δικαιολογητικά, κάποια από τα οποία είναι περιττά και χρόνος περίπου 1,5 με 2 μηνών, συνεπώς κανείς παραγωγός δεν έχει τόσο χρόνο να ξοδέψει μακριά από τα χωράφια του για να πάρει την άδεια!
            Δημιουργούνται προβλήματα όταν οι παραγωγοί θέλουν να θεωρήσουν την αδειά τους ανά εξάμηνο, για την πώληση των προϊόντων τους σε διαφόρους νομούς.
            Αλλά αν η παραγωγική σεζόν στην χώρα για κάθε προϊόν είναι συνολικά 4-6 μήνες το χρόνο, τότε λογικά κάθε παραγωγός δεν μπορεί να έχει παραγωγή κάποιου είδους πάνω από 4 μήνες ετησίως.... (εκτός αν κατέχει χωράφια ταυτόχρονα στην Κρήτη και την Πελοπόννησο).
            Αυτό σημαίνει ότι ένας πραγματικός παραγωγός μπορεί μέσα σε ένα εξάμηνο να λάβει μέρος σε μια λαϊκή αγορά το πολύ 2Χ4Χ4=32 φορές για κάθε ένα προϊόν στο μποστάνι του.
            Οι παραγωγοί που πάνε στις λαϊκές είναι 12000 και οι επαγγελματίες πωλητές (έμποροι) 6000. Ούτε δηλαδή το 0,03% του αγροτικού δυναμικού της χώρας (που είναι 2.7 εκατομμύρια) δεν εκπροσωπείται στις λαϊκές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης!
            Ακόμα και όμως αν υποθέσουμε ότι οι παραγωγοί θα βρεθούν δίπλα σε εμπόρους τελικά το φαινόμενο είναι οι παραγωγοί να αυξάνουν τις τιμές τους στο επίπεδο των τιμών των εμπόρων γιατί κατά αυτόν τον τρόπο θα βγάλουν καλύτερο μεροκάματο και αυτοί.
            Η πράξη μας δείχνει ότι όταν εκλείψουν οι έμποροι στην λαϊκή οι τιμές αυτόματα πέφτουν έως 30%!
            Οι τιμές στις λαϊκές καθορίζονται από το “παζάρι”. Δηλαδή δεν είναι προκαθορισμένες και είναι όπου ο λαικαντζής δει ότι μπορεί να πουλήσει το προϊόν του καλύτερα.
            Οι έμποροι στις λαϊκές πωλούν τα χειρότερης ποιότητας εισαγόμενα είδη (κουβέρτες, ρούχα κλπ) και πλέον τα ελληνικής παραγωγής αντικείμενα σπανίζουν. (καθώς ούτε στα βιοτεχνικά είδη εκπροσωπούνται παραγωγοί). Για την ακρίβεια είναι αδύνατο λόγω προϋποθέσεων αδείας για μια Ελληνική βιομηχανία/βιοτεχνία να πωλεί προϊόντα στην λαϊκή!


Η Ελληνική Λαϊκή Αγορά

-  Περίληψη ιδέας: Μία λαϊκή αγορά μόνο για παραγωγούς που επιβραβεύει την ποιότητα και την ελληνική προστιθέμενη αξία, ενώ αναγκάζει τους παραγωγούς να μπουν σε ανταγωνισμό τιμής για να κερδίσουν την θέση τους στην αγορά. Εύκολη συμμετοχή για κάθε αγρότη και βιοτέχνη.

-  Βασικοί άξονες
-  Εξάλειψη μεσαζόντων
-  Ελληνικά προϊόντα
-  FRESH
-  FROZEN
-  INDUSTRIAL FOODSTUFF
-  INDUSTRIAL HOUSEHOLD
-  Χαμηλές τιμές
-  Επιβράβευση καλής ποιότητας και Τιμωρία κακής ποιότητας

-  Προϊόντα
-  FRESH: Λαχανικά/Φρούτα/Αυγά/Μέλι κλπ
-  Προδιαγραφές: Υπάρχει συγκεκριμένο μητρώο προδιαγραφών για κάθε αποδεκτό κωδικό ούτως ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα. (π.χ. στα λαχανικά να μην έχει γίνει ψέκασμα λιγότερο από 10 ημέρες πριν την πώληση.
-  FROZEN: Τα Βασικά είδη ψυγείου / κατάψυξης
-  Προδιαγραφές: Υπάρχει συγκεκριμένο μητρώο προδιαγραφών για κάθε αποδεκτό κωδικό ούτως ώστε οι τιμές να είναι εύκολα συγκρίσιμες: π.χ. Γάλα Φρέσκο 1ΛΤ / π.χ. Τυρί Φέτα 250 gr
-  INDUSTRIAL FOODSTUFF: Τα βασικά Βιομηχανοποιημένα τρόφιμα που χρησιμοποιούνται σε ένα νοικοκυριό. (Ρύζι, Μακαρόνια, Ψωμί)
-  Προδιαγραφές: Υπάρχει συγκεκριμένο μητρώο προδιαγραφών για κάθε αποδεκτό κωδικό ούτως ώστε οι τιμές να είναι εύκολα συγκρίσιμες: π.χ. Ρύζι Καρολίνα 1 ΚΙΛΟ / π.χ. Μακαρόνια νο 7 500 gr
-  INDUSTRIAL HOUSEHOLD: Τα βασικά Βιομηχανοποιημένα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε ένα νοικοκυριό. (Χλωρίνη, Απορρυπαντικό)
-  Προδιαγραφές: Υπάρχει συγκεκριμένο μητρώο προδιαγραφών για κάθε αποδεκτό κωδικό ούτως ώστε οι τιμές να είναι εύκολα συγκρίσιμες: π.χ. Χλωρίνη 1ΛΤ / π.χ. Απορρυπαντικό 250 gr


-  Φορέας Υλοποίησης: είναι ο Ιδιωτικός τομέας και όχι δημόσιο / υπηρεσίες δημοσίου και ΝΠΔΔ.
-  Agents: Τοπικοί Ιδιώτες Αντιπρόσωποι.
-  Γεωπόνοι σε πόλεις / χωριά της Ελλάδος
-  παίρνουν 10 ευρώ ανά bid που κάνουν place
-  παίρνουν 50 ευρώ ανά εγγραφή αγρότη στο σύστημα
-  πληρώνουν 50 το μήνα για το δικαίωμα, τα οποία πάνε ως αποζημίωση στους ιδιώτες ελεγκτές.
-  έχουν κατατεθειμένη εγγυητική τραπέζης 1000 ευρώ στον οργανισμό
-  Auditors: Ιδιώτες Ελεγκτές των Agents.
-  Γεωπόνοι που βρίσκονται σε έναν νομό.
-  Εισπράττουν τα 50 ευρώ το μήνα από κάθε Agent που τους ανήκει
-  Ελέγχουν έως 80 agents σύνολο ο κάθε auditor στον ίδιο νομό που έχουν βάση και οι ίδιοι.
-  πρέπει να κάνουν μίνιμουμ 20 ελέγχους το μήνα.
-  Όποιος Ιδιώτης agent πιαστεί να έχει παραβιάσει τις συμπεφωνημένες διαδικασίες (π.χ. δεν έχει ελέγξει τον αγρότη / πωλητή) χάνει την εγγυητική του, η οποία γίνεται bonus στον Auditor. Στις 5 φορές που βρίσκεται παρανομών χάνει την άδεια του.

-  Μητρώο πωλητών
-  Ιδέα : κάθε αγρότης / παραγωγός μπορεί να εγγραφεί στο σύστημα ανά πάσα στιγμή αρκεί να πιστοποιηθεί από κάποιον ελεγκτή.
-  Αγρότες: Ο ελεγκτής πιστοποιεί όλα τα κάτωθι πεδία ελέγχου.
-  Ηλεκτρονική Εφαρμογή: Πεδία Ελέγχου
-  Κτήματα (στρέμματα)
-  Δήλωση Καλλιέργειας
-  Αναμενόμενος χρόνος συγκομιδής
-  Αναμενόμενη ποσότητα
-  Έλεγχος από τοπικό ελεγκτή
-  Υπολογισμός maximum παραγωγής για διάθεση.
-  Βιομηχανίες - Βιοτεχνίες: Ο ελεγκτής πιστοποιεί όλα τα κάτωθι πεδία ελέγχου
-  Ηλεκτρονική Εφαρμογή: Πεδία Ελέγχου
-  Ποσότητα παραγωγής
-  Έλεγχος και ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας Προϊόντων ανά εξάμηνο
-  Πόσο % της τελικής τιμής εισαγόμενο
-  Οι Πρώτες ύλες είναι Ελληνικές?
-
-  Πανελλήνιο δίκτυο ελεγκτών
-  σε επίπεδο νομού κάθε τοπικός γεωπόνος πιστοποιεί και μπορεί να κάνει εισαγωγή στο σύστημα νέου παραγωγού.
-  σε επίπεδο κράτους υπάρχουν γεωπόνοι που ελέγχουν δειγματοληπτικά την ορθότητα των στοιχείων και
-  ποινές αποκλεισμού των ελεγκτών και των παραγωγών που βρίσκονται να παρανομούν.


-  Γεωγραφική θέση Λαϊκών Αγορών: Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Πάτρα σε ολυμπιακές εγκαταστάσεις και γήπεδα και γενικά όπου υπάρχουν τα εξής χαρακτηριστικά:
-  Εύκολη πρόσβαση μετρό
-  Εύκολο και άνετο πάρκιγκ
-  πχ. Ολυμπιακό Στάδιο, Ολυμπιακές εγκαταστάσεις Φαλήρου, Μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας, πρώην στρατόπεδα.
-
-  Αναγκαίες Εγκαταστάσεις Πωλήσεων : κάθε χώρος είναι φυλασσόμενος (για να μπορούν οι έμποροι που έρχονται από μακριά να αφήνουν εμπορεύματα το βράδυ για να τα βρουν την επόμενη ημέρα, και αποτελείται από 200-300 γραμμικά τοποθετημένα (στην ευθεία) SLOTS. Τα slots είναι μοναδικές αριθμημένες θέσεις πώλησης (πάγκοι) στους οποίους κάποιος παραγωγός μπορεί να κωλώσει κάθετα το αυτοκίνητο του από την πίσω μεριά, να τροφοδοτεί τον πάγκο, ενώ ο κόσμος να περνά από την εμπρός μεριά θα μπορεί να βλέπει τα προϊόντα και να ψωνίζει.

-  Φύλαξη: Μια είσοδος και μια έξοδος / φυλασσόμενο μέρος που αφήνουν πράγματα οι πελάτες και φυλάσσετε.
-  Καθαρισμός : Κάθε ημέρα μετά το ωράριο.
-  Νοίκι Ημέρας:
-  FRESH: 20 ευρώ ανά slot από τον πωλητή για να καλύπτει ανάγκες φύλαξης / καθαριότητας. (200Χ20=4000 ημερησίως)
-  FROZEN: 50 ευρώ ανά slot από τον πωλητή για να καλύπτει ανάγκες φύλαξης / καθαριότητας.
-  INDUSTRIAL : 30 ευρώ ανά slot από τον πωλητή για να καλύπτει ανάγκες φύλαξης / καθαριότητας.
-  Επιτόπιος έλεγχος ποιότητας
-  Κτηνίατρος
-  Γεωπόνος
-  Ποινές αποκλεισμού από αγορά
-  Slots : Σχήμα: Park and Sell: Το κάθε slot θα είναι σχεδιασμένο κατά τρόπο που ο έμπορος / αγρότης να μπορεί να παρκάρει το φορτηγάκι του από πίσω κάθετα και να φορτώνει το slot με προϊόντα καθώς οι καταναλωτές το αδειάζουν ψωνίζοντας από εμπρός. (Park & Run: πουλώντας σχεδόν από την καρότσα)
-  Αριθμός Slots:
-  Fresh slots: Περισσότερα του ενός για κάθε είδος (π.χ. 10 για ντομάτα, 5 για πιπεριά, 10 για κολοκυθάκι)
-  Κάθε μέρα υπάρχουν Slots μόνο για είδη που είναι βάση ημερολογίου σε παραγωγή την συγκεκριμένη στιγμή στην χώρα.
-  Frozen slots: Ένα-Δύο το πολύ για κάθε είδος
-  Industrial Slots : Περισσότερα του ενός για κάθε είδος.
-  Συνολικός Αριθμός Slots: 200-300
-  Θάλαμος Ποιότητας: υπάρχουν θάλαμοι με ηλεκτρονικό σύστημα βαθμολόγησης ανά 20 slots η εναλλακτικά πάνω σε κάθε slot υπάρχει σύστημα βαθμολόγησης ποιότητας 3 κουμπιών (καλό, μέτριο, κακό)


-  Σύστημα Bidding - για καθορισμό πωλητών στα καθημερινά slots πωλήσεων -
-  Ιδέα
-  Ηλεκτρονική Εφαρμογή: Σύστημα Bidding
-  Bidding: Κάθε παραγωγός έχει δυνατότητα να διεκδικήσει το slot
-  Περιορισμοί:
-  Ανάλογα με τα στρέμματα καλλιέργειας που έχει δηλώσει
-  μπορεί να κερδίσει slot κάποιες φορές το χρόνο
-  σε ημερομηνίες σχετικές {από - έως} την αναμενόμενη περίοδο συγκομιδής
-  όμως ανεξαρτήτως στρεμμάτων και παραγωγής υπάρχει μάξιμουμ slot limit
-  ανά παραγωγό
-  ανά έτος
-  ανά προϊόν.
-  Διαδικασία:
-  FRESH SLOTS: Για κάθε ημερήσιο SLOT γίνεται ηλεκτρονικό bidding στα γραφεία του τοπικού ελεγκτή (γεωπόνου) την προηγούμενη ημέρα στις 11’00, και κερδίζει όποιος έχει την καλύτερη (χαμηλότερη) τιμή. Οι αγρότες εισάγουν την ποσότητα και την τιμή τους, και το σύστημα επιλέγει τους φθηνότερους.
-  FROZEN SLOTS & INDUSTRIAL SLOTS: To bidding γίνεται από τις ίδιες τις εταιρείες παραγωγής. Πάλι υπάρχουν περιορισμοί.
-  Κατά την αξιολόγηση υπάρχει συντελεστής βάρους Ελληνικής προστιθέμενης αξίας.
-  Επιβράβευση ποιότητας
-  Ηλεκτρονικό πάνελ βαθμολογίας με τρία κουμπιά (καλό, μέτριο, κακό)
-  Κρυφή εισαγωγή βαθμού (σε στιλ Τηλεφωνικού Θαλάμου)
-  Ανάλογα με Μ.Ο. βαθμολογίας κάνει έκπτωση αυτόματα στην αναγραφόμενη τιμή του πάγκου.
-  Πολύ χαμηλές βαθμολογίες οδηγούν σε εξάμηνο αποκλεισμό από την αγορά του παραγωγού.
-  Καρότσια: Υπάρχουν καρότσια με ρόδες τα οποία οι αγοραστές χρησιμοποιούν για να πάρουν τα ψώνια, και να τα πάνε μέχρι το πάρκιγκ. Οι αγοραστές δεν μπορούν να παίρνουν τα καρότσια εκτός του πάρκιγκ το οποίο και είναι φυλασσόμενο.


No comments:

Post a Comment